Az alábbi kronológia a 2021-es Szociális Munka Napja Konferencia "Polgári engedetlenség a szociális munkában" szekcióra készült.
2010 őszén informálisan létrejön az Új Szemlélet Csoport a Szociális Munka Etikai Kódexének megújításának apropóján (a közösségi munka és a radikális szociális munka eszmeiségét ötvöző szakmai műhely és akciócsoport)
- december 15.
"Álláspontom szerint a probléma megoldását jelentené a fenti tevékenységek (kukázás) visszaszorítása azzal, hogy szabálysértési cselekmények közé sorolnánk, melynek következményeként az elkövető szabálysértési eljárás keretében pénzbírsággal sújthatóvá válna." – Kocsis Máté VIII. kerületi polgármester valódi álláspontja a kukázást tiltó rendelet tervezet előterjesztésében
- január 1.
Érvénybe lép „Máté evangéliuma”: ne kukázz! – A hatályos kerületi rendelet értelmében tilos belenyúlni a köztéri szeméttárolókba, tilos azokból bármit kivenni, vagyis tilos a kukázás.
A Rendelet 5. § (11) bekezdése szerint tilos a közterületre kihelyezett, valamint az ingatlanok közös használatú területeire elhelyezett hulladékgyűjtőket – ide tartoznak az utcai szemétgyűjtő edények, szelektív hulladékgyűjtő szigetek, társasházak kukái – kiborítani, azokból kommunális és egyéb hulladékot kivenni. A 15. § (2) bekezdés n) pontja alapján szabálysértést követett el és ötvenezer forintig terjedő bírsággal volt sújtható, aki az 5. § (11) bekezdésben foglalt elkövetési magatartást megvalósít.
- március 10.
A “szemétcsata” – demonstráció a Józsefvárosban szociális munkások és más szakemberek, kerületi lakosok, szimpatizánsok és hajléktalan aktivisták részvételével: 8 embert szabálysértés, egyet bűncselekménnyel gyanúsítanak meg. Több tucat „csatázóval” nem tudnak mit kezdeni a közterületesek és a rend őrei, így ellenük nem indul eljárás.
Panasz benyújtása az Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosának a rendelettel kapcsolatban
- március 17.
Törvényességi felülvizsgálati kérelem benyújtása a Fővárosi Kormányhivatalhoz a józsefvárosi rendelet ellen
- március 21.
"Az 50 ezer Ft-os pénzbírságot még senkin nem vasaltuk be. Gyakorlatilag a szabálysértésként való kimondása megköveteli, hogy valamilyen szankcióhoz kössük..." – Kocsis Máté válasza a demonstráció után a Szempont c. műsorban
- március 29. Ombudsmani vizsgálat megindítása
Csoportunk megkapta az állampolgári jogok országgyűlési biztosától a válaszlevelet a panaszra. Az ombudsman “az emberi méltósághoz való joggal, valamint az egyenlő bánásmód követelményével összefüggő visszásság gyanúja miatt” vizsgálatot indított.
- április 20. A Fővárosi Kormányhivatal vizsgálatot indít a törvényességi felülvizsgálati kérelemünk alapján
- április 21.
Az Új Szemlélet Csoport részt vett a józsefvárosi önkormányzat képviselő-testületi ülésén, hogy átnyújtsa a polgármesternek petícióját. Kocsis Máté a petíciót nem vette át, és azonnali hatállyal zárt ülést rendelt el.
- május 18.
Új Szemlélet által javasolt népszavazási pontok:
Támogatja-e Ön, hogy a hajléktalanság megszüntetése érdekében az önkormányzat megfizethető bérlakásállományát növelje?
Támogatja-e Ön, hogy a hajléktalanná válás megelőzése érdekében az önkormányzat csökkentse a szociális bérlakásban élő kerületi lakosok lakbérét?
Támogatja-e Ön, hogy adóforintjaiból naponta 8000 forintot költsenek a szabálysértési bírságot kifizetni képtelen, ezért szabadságvesztéssel büntetett kukázókra?
- június 6.
A józsefvárosi képviselőtestület dönt a szeptember 25-én tartandó helyi népszavazásról
- július 11.
AJB 1232/2011 jelentés
Dr. Szabó Máté ombudsman elküldi az alapvető jogokkal kapcsolatos visszásságokat és emberi jogi aggályokat megállapító jelentését Kocsis Máté VIII. kerületi polgármesternek
„Az önkormányzati szabályozás megalkotása folytán kialakult jogi helyzet sérti a jogállamiság elvét és a jogbiztonság követelményét, valamint az érintettek emberi méltósághoz való jogával, önrendelkezéshez és személyes szabadsághoz való jogával összefüggő visszásságot okoz, azaz a jogsérelem közvetlen veszélyét jelenti.”
- július 15.
Új Szemlélet állásfoglalást kér a kukázási akciójával kapcsolatban a Szociális Szakmai Szövetség Etikai Kollégiumától
- szeptember 20.
3 SZ Etikai Kollégiumának válasza:
- Etikai szempontból a csoport érdekvédelmi tevékenysége önmagában – az Etikai Kódex 7. 10. és 11. pontja alapján – etikusnak mondható.
- pont: A szociális munkás felelősséget vállal az egyének, csoportok, családok, közösségek (a továbbiakban kliens), valamint a szervezetek, intézmények érdekeinek képviseletében és lehetőség szerinti érvényesítésében.
- pont: A szociális munkás felelőssége, az Etikai Kódexet aláíró és csatlakozó szakmai szervezetek joga és kötelessége, hogy felhívják a döntéshozók, valamint a közvélemény figyelmét mindarra, amiben a nélkülözés és a szenvedés kialakulásáért a döntéshozók, a társadalom vagy egyes intézmények felelősek, illetve amivel akadályozzák ezek enyhítését.
- pont: A szociális munkás tevékenységével, szakmai állásfoglalásaival segíti elő a társadalmi változásokat.”
- Ez a tevékenység - akár radikális szociális munka formájában - olyan módon történhet, hogy:
- a résztvevők betartják a jogszabályokat – ami a szociális munkásnak kötelessége, és ezt a klienseiben is erősítenie kell,
- a résztvevők tudatosan törvényt sértenek, de ennek minden következményét vállalják.
- A szociális munkás ellenvéleményének oly módon adjon hangot, hogy ne sodorjon nehezebb helyzetbe másokat, és összhangban legyen az Etikai Kódex alábbi pontjával:
„14. A szociális munkás elsődlegesen a kliens érdekeit képviseli, emellett tiszteletben tartja mások érdekeit is.”
- szeptember 25.
Ügydöntő népszavazást tartottak Józsefvárosban arról, hogy 1) hatályban maradjon-e a kukázást tiltó helyi rendelet, 2) betiltsák-e az utcai hajléktalanságot és 3) tárgyaljon-e Józsefváros polgármestere a főpolgármesterrel a kerület „tehermentesítéséről”. A népszavazás érvénytelen lett, hiszen összesen a választásra jogosultak 15%-a fejezte ki véleményét a kérdésekkel kapcsolatban.
- október 10. Módosítják a kukázást tiltó rendeletet
1.§ A közterületek, ingatlanok rendjéről és köztisztaságról szóló 62/2007. (XI.13.)
önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 5. § (11) bekezdése helyébe a következő
rendelkezés lép: „(11) Tilos a közterületre kihelyezett, valamint az ingatlanok közös használatú
területeire elhelyezett hulladékgyűjtőket – ide tartoznak utcai szemétgyűjtő edények,
szelektív hulladékgyűjtő szigetek, társasházak kukái – rendeltetésétől eltérően
használni, felhatalmazás nélkül elmozdítani, azokból kommunális és egyéb hulladékot
kivenni.”
- október 12.
Az ombudsman utólagos normakontroll eljárást kér az Alkotmánybíróságtól a közterületek ingatlanok rendjéről és a köztisztaságról szóló 62/2007. ((XI. 13.)) önkormányzati rendelete kapcsán ügyszám II/00978/2012
- november 1. S A J T Ó M E G H Í V Ó – Magyarországon a szociális munka uszítás?
A VIII. kerületi ügyészség Ferencz Norbert tettét a köznyugalom megzavarására alkalmas uszításnak és általános elégedetlenségre való felhívásnak minősítette. Vagyis bűncselekménnyel vádolják. Ezúton meghívjuk a tárgyalásra, és az azt megelőző szociális munkás eskütételre a sajtó és a szakma képviselőit, és kérjük őket, hogy tájékoztassák a közvéleményt arról, hogy ma Magyarországon azokat a szociális munkásokat, akik komolyan veszik A szociális munka etikai kódexét, és nyíltan kifejezik szakmai álláspontjukat, szabálysértéssel büntethetnek és bűncselekménnyel vádolhatnak.
- október-november
Nemzetközi szolidaritási állásfoglalások (FEANTSA – hajléktalanok ellátásával foglalkozó európai szervezeteket tömörítő ernyőszervezet, továbbá francia, osztrák, német és brit szakmai szervezetek)
- november 4.
A Pesti Központi Kerületi Bíróság Ferencz Norbertet hatósági rendelkezés elleni izgatás miatt ítéli el és 3 év próbára bocsátja.
- december 28.
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában megállapítja, hogy Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzat szabálysértésekről szóló 33/2005. (VI. 27.) számú önkormányzati rendeletének 14. § (2) bekezdése alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti. 166/B/2011 ügyszám
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint a guberálás, vagyis a szemét, hulladék között hasznosítható holmik után való kutatás szabálysértéssé nyilvánítása és az ahhoz kapcsolódó jogkövetkezmények rendeleti szintű szabályozása formai és tartalmi szempontból is alkotmánysértő. Egyfelől ellentétes az Alkotmány 8. § (2) bekezdésével, amelynek értelmében az alapvető jogokra vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog lényeges tartalmát azonban törvény sem korlátozhatja. A guberálásra vonatkozó szabályok alapvető jogot csorbítanak, érdemi alkotmányos indok nélkül korlátozzák ugyanis az eljárás alá vont személyek emberi méltóságból fakadó általános cselekvési szabadságát [Alkotmány 54. § (1) bekezdés], és sértik az egyenlő bánásmód követelményét [Alkotmány 70/A. § (1) bekezdés]. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa hivatkozott az ügyben lefolytatott vizsgálati tapasztalataira, amelyek azt mutatták, hogy a „guberálás célzott szankcionálása hatásában, közvetett módon kifejezetten egy adott, kiszolgáltatott helyzetben lévő, körülhatárolható társadalmi csoport, a hajléktalan, a létminimum határán élő emberek ellen irányult: e személyek kirekesztését, stigmatizálását, egyfajta ’kriminális térbe’ szorítását szolgálta”. A guberálás szankcionálása tehát, bár formális szempontból minden személyre vonatkozik, valójában szándékoltan egy meghatározott társadalmi csoporthoz tartozók ellen irányul.
- április 15.
Hatályba lépett a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény (a továbbiakban: Szabs.tv.), amely szerint szabálysértési tényállást csak törvény állapíthat meg. (1. §). A Szabs. tv. alapján az általános szabálysértési hatósági jogkör a fővárosi, megyei kormányhivatalokhoz kerül, ezért a jegyző szabálysértési hatósági jogköre megszűnik. Mindezek miatt a Szabs. tv. 254. § (2) bekezdése úgy rendelkezik, hogy az önkormányzatok 2012. május 31-ig kötelesek hatályon kívül helyezni az önkormányzati rendeletekben meghatározott szabálysértési rendelkezéseket.
- május 10.
Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének
30/2012. (V.10.) rendelete záró rendelkezésének értelmében hatályát veszti a közterületek, ingatlanok rendjéről és a köztisztaságáról szóló 62/2007.
(XI.13.) önkormányzati rendelet 5. § (11) bekezdése (2012. május 18-án) vagyis a kukázást tiltó rész
- május 17. „elítélő felmentés”
Fővárosi Törvényszék nyilvános ülés keretében Ferencz Norbert vádlottat a hatósági rendelkezés elleni izgatás bűntettjének vádja alól felmenti ugyanakkor indoklásában kifejti: "Helyesen járt el a kerületi bíróság (első fok), amikor a megállapított tényállás alapján a vádlott bűnösségét megállapította. A másodfokú bíróság álláspontja szerint a vádlott által a tényállásban leírt magatartás az általános elégedetlenségre uszítás fogalmát kimerítette. A cselekménye egyértelműen felbujtásszerű, engedetlenségre - kötelező jelleggel előírt magatartás tanúsításának kétségbevonására - mozgósító volt".
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.