HTML

Új Szemlélet

Az Új Szemlélet csoport a közösségi munka és a radikális szociális munka eszmeiségét ötvöző szakmai műhely és akciócsoport, amely 2010-ben A szociális munka etikai kódexe megújításának apropójából jött létre. E kettős funkciót betöltve célunk hosszú távú. Szakmai műhelyként szeretnénk teret biztosítani a szociális szférát érintő kérdések megvitatásának, cselekvési stratégiák kidolgozásának. Akciócsoportként pedig arra törekszünk, hogy a szakma és a közvélemény figyelmét felhívjuk a kirekesztettek helyzetére, és egy olyan szakmai közösséget hozzunk létre, amely képes is és mer is kiállni a rászorulókért. Az Új Szemlélet csoport decentralizált, azaz vezetővel nem rendelkező független szervezet, tagjai szociális munkások. Honlap: www.ujszemlelet.blog.hu Elérhetőség: ujszemlelet@gmail.com The Új Szemlélet (New Approach) group is a professional workshop and action group fusing the spirit of community work with radical social work, formed in 2010 with regard to the renewal of the Social Worker’s Code of Ethics. In view of this twofold function, our aims are long term. As a workshop we would like to give a forum to the discussion of social questions and the development of strategies. As an action group our goal is to call the attention of the social profession and the members of the society to the situation of the excluded - and also to built up a professional community that is able to and dare to stand out to the excluded. Új Szemlélet is a decentralized, independent organization, its members are social workers. E-mail: ujszemlelet@gmail.com

Friss topikok

  • Ferencz Norbi: Ha tudjátok mikor szemetelnek az emberek, miért nem akkor állítotok oda rendőröket...miért kell a ... (2012.01.03. 20:24) A józsefvárosi alkotmánysértőknek
  • szocmunkas: A blog linkjét elhelyeztem a blogomon utólagos engedelmetekkel: szocialismunkas.freeblog.hu/archi... (2011.12.29. 10:35) Írd alá, köszönjük!

2011.11.02. 22:46 ujszemlelet

A FEANTSA közleménye angolul és magyarul

A FEANTSA (The European Federation of National Organizations Working with the Homeless - Hajléktalanokkal Foglalkozó Szervezetek Európai Szövetsége), a hajléktalansággal foglalkozó európai ernyőszervezet, amelynek több magyar tagja is van (bővebben: http://www.feantsa.org/code/en/hp.asp), a hozzánk eljuttatott közleményben ítélte el a magyarországi döntéshozók hajléktalan emberekre irányuló kriminalizációs törekvéseit, amit itt olvashattok angolul: http://www.feantsa.org/files/freshstart/Communications/Press%20Releases/2011/press_release_BP_EU.pdf

Itt pedig a szöveg fordítása az egyik tagunk tollából:

"A FEANTSA (az európai, hajléktalanok ellátásával foglalkozó szervezeteket tömörítő ernyőszervezet) közleménye. 2011-10-31

A hajléktalanság kriminalizálása helyett az integrált hajléktalan-stratégia a válasz!

A FEANTSA már korábban foglalkozott a hajléktalan emberek elleni támadásokkal Magyarországon, és azokkal a büntető lépésekkel, melyek a hajléktalanság kriminalizálásához vezettek.  Azon törvények visszavonását indítványoztuk, melyek a közterületen való alvást (életvitelt) főbenjáró bűnként kezelik.  Az utcán életvitelszerűen tartózkodó állampolgárok megbírságolása és fogva tartása helyett egy integrált hajléktalan-stratégiát javaslunk pozitív alternatívaként.

A hajléktalanokról szóló vitákban a magyar politikusok gyakran hivatkoznak Európából vett példákra, melyek párhuzamban vannak más európai országokéval. Tarlós István, Budapest főpolgármestere, azt mondta: „azok, akik azt hiszik, hogy minden probléma megoldható azzal, hogy a hajléktalan embereknek lakást adunk - tévednek.  [...] Azon csodálkozom, hogy a szélsőliberális, laissez-fair ideológiát vallók nem háborodnak fel azokon a szabályokon és gyakorlatokon, amelyeket más európai országok, mint Ausztria, az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország vagy a liberális Hollandia alkalmaznak. Ezekben az országokban szigorú szabályok vannak.”

Reagálva ezekre az állítólagos példákra, a FEANTSA fel tud hozni bizonyítékokat ezek működésére, Európaszerte, hogy miközben a legtöbben közülük szigorú szabályozást követnek, befektetnek a hajléktalanokat segítő szolgáltatásokba, mind minőségileg, mennyiségileg. Európában nincs olyan ország, melynek törvénykezése bírságot vetne ki  az utcán életvite szerűen élőkre, és börtönnel fenyegetné őket. Fontos, hogy azok az európai városok, ahol nyomást gyakorolnak a közterületeken élőkre azért, hogy azok használják a szolgáltatásokat, a helyzetnek megfelelő szolgáltatást, alternatívákat kínálnak a hajléktalan embereknek. Ezek az alternatívák magukba foglalják a valódi lakhatási lehetőségeket, a szociális bérlakásokat és a támogatott, piaci alapú lakhatást.

Budapesten nem ez a helyzet. A menedékhelyek teljesen tele vannak, amíg ezernél is több ember az utcán éjszakázik.  A nagy létszámú hajléktalanszállások létesítése helyett a hajléktalan-stratégia több országban az „utcáról lakhatásba” megvalósításához közelít. Csökkentik a hagyományos hajléktalanszállók számát, és felváltják őket a támogatott, bérelt lakhatási formákkal. (Finnország, Egyesült Királyság - Glasgow).

Ez ellentétes azzal, amiket Tarlós István kijelentései tartalmaznak, melyekből érzékelhető, hogy Budapest szembehelyezkedik az Európa más részein alkalmazott trendekkel.

Ezen pozitív trendek (mint pl. utcáról lakásba - Housing First) vezetnek a hajléktalanság csökkentéséhez. Ezeket az eszközöket használja Finnország, Portugália, Dánia, Ausztria, Franciaország, Írország. A lakhatáshoz való (és érvényesíthető!) jogot az integrált hajléktalanügyi stratégia részeként használják Franciaországban, ill. többek között Hollandiában, Norvégiában, Svédországban, az Egyesült Királyságban.

Ha ezeknek  az országoknak a példáját követné Budapest, hosszú út elébe néz. Az a kriminalizáló trend, ami Budapesten jelenleg zajlik, azonban ellentétes ezzel. Ám néhány kerület még ebben is igyekszik „túlteljesíteni”, s még erősebb nyomást alkalmaz anélkül, hogy igazi alternatívákat ajánlana, vagy ezt csak 10 embernek teszi a 100-ból. Ilyen kerülete Budapestnek a VIII., illetve az V. és XIV. mely követni tervezi a példát. (Már követte – megjegyz.: Új Szemlélet.) Az lenne a követendő európai példa, hogy letegyenek erről az elképzelésről, azaz hajléktalanság kriminalizálásáról. A fejlesztés irányába kell erőfeszítéseket tenni, megerősíteni az eredményeket és nem büntetni az embereket.

Az elmúlt hónapban az Európai Parlament által elfogadott Európai Hajléktalan-stratégia szöges ellentéte a Budapest által meghozott intézkedéseknek. A döntést támogatták a magyar képviselők is, beleértve a Tarlós Istvánt támogatókat is. Ugyanazon pártba tartoznak a(z) V., VIII., XIV. kerületek polgármesterei is. 

A döntés, amely kiemelten koncentrál a fejlesztésekre, a fentebb említett lakhatási megoldásokra, közelíteni próbál a strukturális alapokhoz, vázát képezve a fejlesztés monitorozásának, a nemzeti és a regionális hajléktalan-stratégiának, amelybe Magyarország is beletartozik. Ez a követendő út, nem a hajléktalanság kriminalizálása.

A FEANTSA igazgatója, Freek Spinnewijn, tekintettel az Európai Parlament világos üzenetére, beleértve a többségét a magyar képviselőknek az Európai Parlamentben, támogatva egy integrált európai hajléktalan-stratégiát, ami lakásban, lakhatáson alapuló (nem szállókon!) stratégia, s amely együttműködik a magyarországi hajléktalanellátásban szolgáltatókkal, és követni fogja a pozitív példákat, amelyek a hajléktalanságot csökkentik."

/A FEANTSA közleménye alapján készítette az Új Szemlélet Csoport.

Az esetleges fordítási hibákért elnézést kérünk,  javaslataitok alapján korrigálásra kerülnek./"

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://ujszemlelet.blog.hu/api/trackback/id/tr263349086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.